W najbliższą niedzielę zainaugurowany zostanie ruch pociągów po zmodernizowanej linii nr 38 pomiędzy stacjami Korsze i Giżycko. Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego zorganizuje tam pięć par kursów kategorii Regio. Na wzmocnienie oferty podróżni będą musieli poczekać jeszcze co najmniej kilka miesięcy.
Dobiega końca modernizacja
linii kolejowej nr 38 na odcinku Korsze – Giżycko. Na niedzielę 14 grudnia zaplanowana została inauguracja ruchu z wykorzystaniem pojazdów spalinowych. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że elektryfikacja zostanie sfinalizowana w ciągu kilku kolejnych miesięcy. Pierwsze w historii pociągi spalinowe powinny więc pojawić się na trasie w czerwcu przyszłego roku.
Wygrał wariant minimalistyczny
Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego informował, że w pierwszym okresie funkcjonowania linii zaoferuje pasażerom co najmniej pięć par pociągów kategorii Regio w bezpośredniej relacji Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn. Podkreślał jednocześnie, że docelowo
uruchomi osiem par kursów do stolicy regionu, ale będzie to możliwe dopiero po otwarciu trasy dla pojazdów elektrycznych. Zaznaczył także, że analizuje szanse na czasowe uzupełnienie rozkładu o trzy kursy w krótszej relacji Korsze – Ełk. Wówczas podróż z Olsztyna do Ełku odbywałaby się z przesiadką.
Ostatecznie pasażerowie nie będą jednak mieć do dyspozycji dodatkowych połączeń przesiadkowych. – Od wejścia w życie rocznego rozkładu jazdy 2025/2026 w relacji Olsztyn – Ełk przez Korsze będzie kursowało pięć par pociągów. Trzy pary pojadą w relacji Olsztyn – Korsze – informuje bowiem Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Tłumaczy, że liczbę kursów determinuje nieukończenie elektryfikacji trasy, po którym należy spodziewać się uzupełnienia oferty o dodatkowe połączenia.
Mniej kursów z Giżycka do Ełku
– Od czerwca 2026 r. wraz z pełną elektryfikacją linii kursować będzie osiem par pociągów w długiej relacji [Olsztyn – Ełk] obsługiwanych elektrycznymi zespołami trakcyjnymi – zapowiada samorząd. Jednocześnie informuje, że już 14 grudnia przestanie funkcjonować autobusowa komunikacja zastępcza z Korsz do Ełku wprowadzona na czas robót infrastrukturalnych. Oznacza to, że sumaryczna liczba kursów na odcinku Giżycko – Ełk ulegnie znaczącemu zmniejszeniu.
Jeszcze do 13 grudnia miasta te łączy bowiem dziewięć par kursów: cztery obsługiwane pociągiem relacji Ełk – Giżycko i pięć realizowanych autobusem zastępczym z Ełku do Korsz przez Giżycko. Nawet po zapowiedzianym na czerwiec przyszłego roku zwiększeniu liczby pociągów Olsztyn – Ełk do ośmiu oferta pozostanie nieco uboższa niż obecnie. Nieznacznie poprawi się za to sytuacja dojeżdżających z Korsz do Olsztyna. – W rozkładzie znajdzie się osiem par w relacji Olsztyn – Ełk oraz jedna para w relacji Olsztyn – Korsze – usłyszeliśmy bowiem w UMWWM.
Za mało taboru spalinowego
Region podkreśla, że na tymczasowe ograniczenia mocno wpływa stosunkowo niska dostępność taboru spalinowego niezbędnego do obsługi trasy do chwili udostępnienia sieci trakcyjnej. – Sytuacja dotycząca zasobów taboru kolejowego jest trudna nie tylko w naszym województwie, ale i w całym kraju – oceniają służby prasowe marszałka. Zaznaczają także, że w województwie warmińsko-mazurskim niemal 55 proc. tras nie jest zelektryfikowanych, co sprawia, że jednostki z silnikiem Diesla są i pozostaną wysoce pożądane przy ich ograniczonej liczbie.